اشــــــــــراقـی

شبی در خلوت اشراقی خود میهمانم کن ...

اشــــــــــراقـی

شبی در خلوت اشراقی خود میهمانم کن ...

سینـمای اشـراقی در بادی نـظر اصطلاحی عجیب به نظر می رسد. در فرهنگ و ادبیات کـهن فلسـفی و عرفـانی مـا از اشـراقـی و حکمت اشراق سخن به میان آمده است که اساس آن را بر تابش نور و فیوضـات الهـی بر عقول و قلوب آدمیان است.

اما سینــما را که بر مـدار تکنیک و صنـعت و هنـر مـدرن دایـر است، چه نسبتی است با اشـراق و سینـمای اشــراقی ؟

طبقه بندی موضوعی

باید تحریم رسانه ای غرب را بشکنیم

يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۱۱ ب.ظ
مسئولان و مقامات هر کشوری بر اساس سیاست ‌های خارجی که دارند، به کشورهای مختلف سفر کرده و با مقامات آن کشور دیدار و گفتگو می‌کنند. حتما مشاهده کرده اید که معمولا بعد از این دیدارها، بازار کنفرانس های خبری و مصاحبه با شبکه ها و خبرگزاری های مختلف داغ می شود.

مسئولین کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیستد!

اما تا به حال شده است که از خود سوال کنید که چرا یک مسئول ما وقتی به کشورهای غربی سفر می کند با شبکه های مختلف خبری و خبرگزاری ها مصاحبه می کند و ما از این امتیاز محروم هستیم؟

تا به حال مشاهده کرده اید که ما با یکی از مقامات کشورهای غربی، مصاحبه خبری داشته باشیم؟ رئیس جمهور ما وقتی به سازمان ملل می رود، با هر شبکه ای که فکرش را بکنید مصاحبه میکند ولی ما حتی حق مصاحبه با یک مقام دولتی آمریکا و یا کشورهای اروپایی و ... را هم نداریم؟

ما در داخل کشور به آنها مجوز فعالیت داده ایم. به راحتی اجازه می دهیم که شبکه های غربی در کنفرانس های خبری ما شرکت کنند و سوالاتشان را بپرسند ولی ما تا به حال در کدام کنفرانس خبری آنها شرکت داشته ایم و به ما اجازه مصاحبه داده‌اند؟

بعد از ۴ دور مذاکرات فشرده میان ایران و کشورهای ۱+۵، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اما از پاسخ به سوال مرتضی غرقی خبرنگار ایرانی که میکروفون به دست آماده طرح سوال خود بود طفره رفت و به سرعت سالن کنفرانس را ترک کرد.

در واقع می توان گفت که آنها ما را «تحریم رسانه ای» کرده اند.

متاسفانه ما رسانه را جدی نگرفته و از آن غفلت کرده ایم و باید این را اعتراف کنیم. رسانه در دنیا یک ابزار قدرتمند به حساب می آید. غربی ها از آن به خوبی استفاده می کنند و ما را تحریم رسانه ای هم کرده اند.

نادر طالب زاده می گوید: « شش سال است که دارم می گویم رئیس جمهور ما نباید با رسانه های خارجی مصاحبه کند. چگونه است که رسانه های غربی می توانند با رئیس جمهور ما مصاحبه کنند، اما ما نمی توانیم با یک مسئول آمریکایی مصاجبه کنیم؟ ما خودمان این تحریم را پذیرفته ایم و متأسفانه اولین کسی هم که این تکبر را می‌پذیرد، خود رئیس جمهور است.»

مگر نمی شود که تحریم رسانه ای آنها را درهم شکنیم؟ مگر در این سی و چهار سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد و ما را از لحاظ گوناگون تحریم کردند، پیشرفتی نداشتیم؟ تحریم های آنها به فرصت برای ما تبدیل شد. پس چرا در این زمینه کاری نمیکنیم؟

مگر نمی شود قانونی وضع کرد که تنها در صورتی با غربی ها مصاجبه می کنیم که ما هم بتوانیم با آنها مصاحبه کنیم؟

اگر قرار است مواضع کشورمان برای آنها معلوم شود، مگر ما رسانه نداریم؟ راهکار نداریم؟ چرا از ظرفیت شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی استفاده نمی کنیم؟ جالب است بدانید که در کشور انگلستان ده میلیون نفر، شبکه پرس تی وی را مشاهده میکنند.


طالب زاده می گوید:«در گذشته مسئولین چینی با رسانه های آمریکایی مصاحبه می کردند، اما برعکس آن، امکان پذیر نبود. چینی ها این تکبر رسانه ای غربی ها را شکستند.»

کی قرار است به این روند ذلت پذیری پایان دهیم؟ کی قرار است این تحریم پوشالی آنها را نیز در هم شکنیم؟ مگر ما در برابر دفاع از حقوق هسته ای خود دفاع نکردیم ؟ الان مگر با عزت نیستیم ؟ پس چرا در برابر این حق خود سکوت می کنیم و هیچ اعتراضی انجام نمی دهیم؟ اگر به دنبال حق رسانه ای خود بودیم، الان جایگاه ما در دنیا متفاوت بود.

خودمان مقصریم ...

پرفسور مولانا می گوید :«پذیرفتن این تحریم رسانه ای، بزرگترین حماقت رسانه ای ما ایرانی هاست.»


چــــــــــــــرا؟

و

تا به کـــــــــــــــــــی ؟


پ.ن :

1.به عنوان یک شهروند ایرانی، از رئیس جمهور آینده کشورم، در حوزه رسانه این خواسته رو دارم که برای پایان دادن به این تحریم و اوضاع، تدبیری بیاندیشه.


2. با آشنایی که از مواضع نامزدها دارم، بعید میدونم کسی حاضر به انجام این کار باشه؛ مگر شخص دکتر جلیلی؛ و مطمئن هستم که اگر به پیروزی برسند، آقای طالب زاده که در تیم رسانه ای ایشون هستند، این مطالبه رو پیگیری می کنند.


3. ان شاء الله؛ با رأی به دکتر سعید جلیلی، حماسه ی سیاسی ماندگاری رقم خواهیم زد.


۹۲/۰۳/۱۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
سیدمحمد بهار

نظرات  (۷)

بله.

با شکوفاییِ ساز و کارِ آزادسازیِ ظرفیتِ تبدیلِ تهدید به فرصت این امر در دولت ایشان حتماً شدنی است!!

پاسخ:
ان شاء الله
سلام
باآ.طالب زاده موافقم
اگه شاخ نباشی میخورنت
جالب بود .ممنون
یاعلی
پاسخ:
سلام 
بحث شاخ شدن که نیست! 
ما از ظرفیت رسانه ای خودمون به درستی استفاده نکردیم. قدر ندونستیم. اونها هم ما رو تحریم کردند. و البته نیومدیم آسیب شناسی هم بکنیم. به بهونه اینکه دنیا باید با افکار ما آشنا بشه، هر کاری میکنند. در صورتی که میشه به راحتی و با یه برنامه ریزی هم حرف زد، هم دنیا متوجه بشه، هم فرصت رو دست اونا ندیم.
این یک حق مسلم ماست.
حرف زیاده برادر ....

سلام آقا سید بالاخره تونستم پیام بگذارم

مطلب جالبی بود دمت گرم

ولی دوست داشتم ریشه ای بحث کنی

آیا به طور کلی استفاده از رسانه بازی کردن تو میدون اونا نیست؟ یعنی با فرض اینکه ما اونها رو تحریم کنیم و رییس جمهور هم با اونا مصاحبه نکنه باز ساماندهی افکار جمعی برای اونا کاری نداره و به راحتی میتوانند طوری جلوه بدن که اصلا مصاحبه با ریس جمهور ایران برای ما هیچ ارزشی نداره ( به عنوان مثال گفتم) وقتی چهارچوب کلی رسانه دست اونا باشه اونا به راحتی معانی ارزش ها و هزاران چیز دیگر رو تغییر میدن و همانطور که به قولت ما از تحریمشون استفاده می کنیم اونا هم به مراتب راحت تر از تحریم رسانه ای ما استفاده می کنن.

حرف زیاده برادر

پاسخ:
سلام 
اولا بنده استاد و کارشناس مسائل رسانه ای نیستم، و بر اساس مطالعاتی که دارم انجام میدم و به میزانی که توی این راه قدم گذاشتم، دارم حرف میزنم و می نویسم. پس نظراتم خامه و ادعایی ندارم.
ببین برادر؛ شما بخوای یا نخوای که نمیتونی رسانه و قدرتش رو انکار کنی؛ میتونی ؟ حالا باید چیکار کرد؟ باید استفاده کنیم از این ابزار و ظرفیت. بحث اینه که اونا ما رو از یه حقی محروم کردند، ما باید برای باز پس گیری حقمون، کاری کنیم.
مثلا پیاممون رو همونطور که گفتم از طریق رسانه های دیگه؛ چه داخلی و چه خارجی (با کشورهایی که روابط دوستانه داریم؛ برسونیم). مثلا سران عدم تعهد؛ هیچ رسانه ای ندارند؟ آیا خبرهای ما رو نمیشه از طریق اونها در دنیا منتشر کرد ؟ اینه میشه یه راهکار (البته ابتدایی؛ باید روش کار کرد).
یادمون نباید بره که اونا نمیتونند نقش ما رو در هیچ صورتی نادیده بگیرند؛ اونم توی این زمان، پی من مثالت رو قبول ندارم و رد میکنم. شده تاحالا ما رو نادیده بگیرن ؟ هر وقت هم اگر خواسته باشند، در گیر این هستند که چجوری ما رو کنار بگذارند.
همین دیگه، اگه ما به خودمون بیایم و از ظرفیتی که هست استفاده کنیم، ابتکار عمل رو از حریف میگیریم. 
جنگ رسانه ای هستش دیگه، به نظرم برنده کسی ست که التکار عمل داشته باشه.
سلام
تو اخبار دیده بودم که بعضی وقتا نشون میده جواب سوال خبرنگاران ما رو نمی دن، ولی تاحالا اینجوری فکر نکرده بودم.
جالب بود
ممنون
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۴۳ آدم انقلابی
سلام
تشکر این حرفه دل همه ماست به قول حضرت آقا فکر نکنند ما منفعلیم بلکه در مقابل تهدیدشان تهدید می کنیم
سلام
الان با این اوضاعی که پیش اومده، در مورد این مطلب که نوشتی، چی میشه ؟؟؟
پاسخ:
سلام 
اولا که این یه طرحه و باید توسط کارشناسان و اهل فن، ریشه ای بحث بشه و به یه قانون صحیح شکل بگیره.
بعید میدونم که توی این دولت به این مساله پرداخته بشه، هر چند که آرزومونه که هر کسی که میاد روی کار، به این ذلت، پایان بده.

از خوب زاویه ای نگاه کردید

حداقلش این بود که ذهن من رو هم درگیر کردید

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی