اشــــــــــراقـی

شبی در خلوت اشراقی خود میهمانم کن ...

اشــــــــــراقـی

شبی در خلوت اشراقی خود میهمانم کن ...

سینـمای اشـراقی در بادی نـظر اصطلاحی عجیب به نظر می رسد. در فرهنگ و ادبیات کـهن فلسـفی و عرفـانی مـا از اشـراقـی و حکمت اشراق سخن به میان آمده است که اساس آن را بر تابش نور و فیوضـات الهـی بر عقول و قلوب آدمیان است.

اما سینــما را که بر مـدار تکنیک و صنـعت و هنـر مـدرن دایـر است، چه نسبتی است با اشـراق و سینـمای اشــراقی ؟

طبقه بندی موضوعی

صـــرفاً جهــت اطــلاع !!!


وحید یامین پور:

لذتی که در سکوت هست در پروپاگاندا نیست! جلیلی ضد تبلیغ است، کم حرف است، اگر کلمه های «تهدید»، «فرصت» و «سازوکار» را ازش بگیری، نمی تواند جمله اش را تمام کند. کم ارتباط است و سرد، حتی وقتی می خندد هم یخ می کنی. کلاً جلیلی ضد رسانه است. آنها که میخواهند تبیلغش کنند، سردرد میگیرند. احتمالا هیچکس نمی تواند یک جمله ی هیجان انگیز از او بشنود یا اورا وادار کند رفتاری نمایشی انجام دهد.
 
چند شب پیش وقتی تلویزیون از او رونمایی کرد مردم با یک بچه مثبت سربه زیر ولی محکم و قاطع آشنا شدند. احتمالا خیلی ها تلاش کردند بفهمند او چه می گوید، ولی نفهمیدند. اما این همه ماجرا نیست.
 
مخاطبان رسانه خودشان پیام رسانه ای را رمزگشایی میکنند. خیلی اوقات آنها به حرفها گوش نمی دهند بلکه به ترکیبی از حرکات، نشانه ها و واکنشها توجه می کنند. هر کاندیدایی هاله ای رسانه ای دارد - البته نه هاله نور - که ادبیات و سخنان فقط بخشی کوچک از این هاله را تشکیل می دهد.
 
هیچکس نمی تواند انکار کند در رمز گشایی مخاطبان تلویزیونی، نشانگان جلیلی هم نشینی و همسایگی بسیاری با احمدی نژاد دارد. اما هرچه بیشتر میگذرد مردم با یک ورژن متفاوت از یک احمدی نژاد نجیب، کم حاشیه، سرد، قاطع و «دشوار یاب» آشنا می شوند. این یک واقعیت است که جوّ را همین هاله های متفاوت و «دشوار یاب» می سازد. آدمی که نتوان پیش بینی اش کرد و در عین حال در چشمهایش بتوان برق زیرکی و قاطعیت را خواند.
 

اینها را گفتم که دائم از اینکه کاندیدای مورد علاقه تان آنچنان که توقع دارید حرف نمی زند، نگران نباشید.

پ.ن: هدف بنده از گذاشتن این پست راه انداختن حرف ها و بحث های سیاسی نبود؛ بلکه از دوستان انتظار داشتم به نقد و بررسی این نظر در حوزه رسانه (تایید یا مخالفتش مهم نیست) بپردازند؛ و به معنی تایید کامل بنده از مطلب بالا نمی باشد.
۹۲/۰۳/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدمحمد بهار

نظرات  (۱۶)

موافقم واقعا سردرد گرفتیم اما نه از اینکه حرفی برای دفاع نداریم بلکه از زیادی استدلال  ودر اخر خداوند راهنمای قلوب است
چرا آخه اینقد سیاسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
اتفاقا من قصدی بر نوشتن مطالب سیاسی ندارم
قصد دارم تخصصی بنویسم
اما بر خودم لازم دیدم به عنوان یک رسانه متعهد در راستای حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی مطالبی رو در این مدت بنویسم. اگه دقت کرده باشی، این پست هم تخصصی بودش برادر!

حالا این برداشت خود این یامین پوره، من که همچین برداشتی نداشتم. نمیشه اون چیزی که طرف خودش بخاطر آشنایی یا طرفداری در تخیل خود ساخته به همه نسبت داد. فکر نکنم فردی با این صفاتی که یامین پور میگه بتونه در مسئله هسته ای همچین عملکردی رو داشته باشه که آقای جلیلی داشته.

القصه ما که این برداشتو نکردیم.

در ضمن ... بماند.

پاسخ:
نظر شما هم محترمه.
اما خوب ایشون به عنوان یک کارشناس رسانه، این مطلب و نظر خودشون رو نوشتن، حتی اگه جای نقد باشه.
سلام
جالب بود
یاعلی

اگه آرشیو چهارسال پیشه وبشو پاک نکرده باشه یه سر بزنید بد نیست، همین کارشناس رسانه.

(چهارتا اصطلاح و اینا یاد گرفتن دلیل بر کارشناس رسانه بودن نیست. بد نیست به رشته تحصیلی ایشون یه نیگاه بندازید)

در ضمن من نه مخالفتی داشتم نه اینکه بگم افراد مزبور بدن و اینا، نظر دادم بابا. چرا اصرار دارید به نظرها جواب بدید؟

بنا نداشتم به این زودی نظراتم را بیان کنم، اما به اختصار فقط جمله آخری را که در تاریخ 92/3/4 در دفترچه ام نوشتم را می نویسم.

« در 11:27 به نظرم می رسد اطلاعات و شناخت بسیار خوبی دارد، ولی از نوع صحبت کردنش پیداست که برنامه مشخصی ندارد، بیوستگی در کلام ندارد و مدام از این شاخه به آن شاخه میپرد. بیش از آنکه فکر اجرایی و عملیاتی داشته باشد، فکر اطلاعاتی دارد.»

سلام

قبول دارم آن طوری که رسانه ای ها و عوام می خواهند صحبت نمی کند ولی یک شخصیتش آخرت هیجانه و اصلا آدم سردی نیست . . .

۱۰ خرداد ۹۲ ، ۰۱:۵۲ محمد حسین علی بخشی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام ابن خال . اومدم ببینم چی نوشتی.

تو قسمت معرفی وبلاگ یکی دو تا غلط تایپی داشتی مثلا ادمیان و یه چیز دیگه نوشتی.

یکی از ویژگی های بارز احمدی نژاد ، رسانه ای بودن بود. همین آقای یامین پور تو کیستی ما (وبلاگش) کلی از این رسانه ای بودن احمدی نژاد تعریف کرده. حالا که جلیلی رسانه ای نیست رسانه ای نبودن شده یک معیار مهم . داداش جون اینا همه تناقضه.

یک تناقض بزرگ دیگه برخورد دوگانه پایداری با کاندیداتوری جلیلیه. صحبت های قبل از استعفای لنکرانی( یا همون رد صلاحیت) این جبهه با بعد از استعفا زمین تا آسمون تفاوت کرد.

خود علامه مصباح هم سخنانشون پر از تناقضه.

داداش جون حالا تو بگو بالاخره رسانه ای بودن خوبه یا رسانه ای نبودن؟ بالاخره لنکرانی تو بین زمین و آسمون اصلح ه و جلیلی کارامدی لازم و نداره و یا داره؟

یا خیلی چیزای دیگه

*** ** ***** ******** ****** ** ** ***** **** ** ***** ***** **** ****** ***

پاسخ:
سلام ابن عمه
خوش اومدی 
ممنون؛ اصلاح شد
در قسمت پی نوشت، جواب شما و همه دوستان رو پیرامون این پست گذاشتم.
بحث هم سیاسی نبود؛ ان شاء الله در این مورد هم حضوری خرف می زنیم.
برداشتی که بنده از این مطلب کردم این بود که آقای جلیلی دنبال هیاهو و خودنشان دادن و از این برنامه ها نیست. کارش رو بی سر و صدا انجام میده.
اما برعکس، به نظرم شخصیتش فوق العاده ست؛ حرکت ها و کارهایی که انجام میده. یعنی به طور کامل حرف هاش رو با استفاده از حرکاتش به ببیننده منتقل میکنه. حتی به قول دوستان اگر ادبیات حرفهاش در سطح نخبگان باشه، با حرکاتش پیام رو به دیگران میرسونه.
خوب بود این جلیلی عین منه وقت حرف میزنه هچکس نمی فهمه درست مثل وقت هایی که من حرف می زنم و همه نگاه میکنه و سر تکان میدهند ولی مطمن هستیم کسی چیزی نفهمیده
پاسخ:
ممنونم از این همه اعتماد به نفس!
۱۱ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۳۷ آدم انقلابی
اون چیزی که آقای یامین پور گفت محتمله اما مسئله رو حل نمی کنه
شکی نیست که ایشون از لحاظ ایستادگی و استکبار ستیزی اصلح اند اما یک رئیس جمهور نباید در هیچ امری با مردم کلی و انتزاعی صحبت کنه کلاس دانشگاه نیست مردم انتظار برنامه و کار دارند
حساسیت این امر وقتی بالاتر میره که ما توجه کنیم نیازمند تحول در عرصه اقتصادی و به عبارت حضرت آقا اقتصاد مقاومتی هستیم  بنابر این شعار تغییر ساختار اقتصادی باید با مثال های عینی قابل فهم و تازه و همراه با برنامه و هدف ارائه شود
من هم با نظر آقای مجتبا موافقم
پاسخ:
ممنون، اما خوشحال میشدم که رسانه ای نقد میکردی و نه سیاسی!
هر چند که با بخش هایی از حرف های شما مخالف و با بخش های دیگری از صحبت های شما موافقم!
سلام
جالب بود هم نکاتی که آقای یامین پور اشاره کرده بودند، هم خودتون که گفته بودید.
من تخصصی توی این زمینه ندارم که نظری بدم.
موفق باشید
سلام سید

خوشحالم که تو هم به دیار مجازی اومدی... اما اینجا یه رسمی بذاریم که اگه قراره کپی کنیم و از مطالبی که دیگران زحمت فکر کردنش رو کشیدن اون هم به صورت همیشگی استفاده کنیم همین الان وبلاگ رو حذف کنیم و دیگه هم سراغش نریم.
توی فضای مجازی باید خودمون تولید محتوا داشته باشیم وگرنه هیچ فایده ای نداره...
لینکت کردم؛ لینکم کن

موفق باشی
یاعلی
پاسخ:
سلام 
ممنون
حق با شماست!
سرم خیلی شلوغه، چیزهایی نوشتم که به وقتش منتشر میکنم.
هدف هم از گذاشتن این پست و اینجور پست ها، نقد و بررسی هست.
سلام.
اینو کانتو میذارم برای اینکه بگم سر زده بهت.
درباره ی این بحثا هم دیگه خسته شدم. ولی حرف بسیار است.
پاسخ:
خسته نباشی امین جان! 
خدا قوت
ممنون که به ما هم سرس زدی
سلام سید...
خیلی خیلی خیلی حرصم درمیاد از جلیلی که یه ذره هم خودشون نشون نمیده. این حرص خوردن من از زمانی شروع شد که تو مستند مقاومت در 55 درجه شمالی بچه های سفیر هم میتونست با یک کلمه تو آخر مستند کلی شور و هیجان بده اما گند زد به مستند...
البته دست و پای ما رو هم بسته. نمیتونیم تبلیغشو درست و حسابی کنیم. موقعی که داریم بحث میکنیم باید به روبروییمون بگیم عزیزم دقت کن. اگه سعید نبودا دهن یارو رو...
ولی خدا خیرش بده که حداقل من تو این زمینه سر به راه شدم...
دم تو هم گرم سید...
التماس دعا...
پاسخ:
عزیز دلم همینه دیگه گمنامی! بدون هیچ هیایویی و سر و صدایی وظیفش رو انجام میده! 
حتی با این همه کار و خدمات بزرگی که انجام داده، حتی کوچکترین اشاره ای هم نمیکنه. 
اگه آقایون دیگه یکی از کارهای ایشون رو انجام داده بود، اینقدر توی بوق و کرنا میکرد تا گوش همه کر بشه (الان هم میشه دید)
خودسازی کرده دیگه ....
ولی شخصیت رسانه ایش فوق العاده است، حرکات و رفتارش من رو دیوونه کرده، با تمام حرکاتش با مخاطب ارتباط برقرار میکنه، نوع نگاه و حرکات بدنش، خنده و حرف زدناش، خودکار چرخوندناش و ....
با تمام وجود بامخاطب ارتباط برقرار میکنه و پیام رو بهش میرسونه!
خیلی باحالین ! یه مشت بچه ریش دار، شلوار شیش جیب پوش، پیرهن مردونه روی شلوار انداز، یقه بالا بسته، تسبیح به دست، گردن کج، عطر گل یاس به خودشون زده دور هم جمع شدن این قربون صدقه این میره اون قربون صدقه این میره! ماجرای شماها مثل همون سوسکه هستش که وقتی بچش داشت از دیوار بالا میرفت میگفت مادر فدای دست و پای بلوریت بشم من. این امام زاده ای که ازش دفاع می کنید چرا موقع مناظره برای نماز اول وقت تذکر نداد؟ اون وقت نماز خوندن توی استانبول رو کرد دستاویز تبلیغاتی؟ اگه حداد، عارف، روحانی، رضایی، غرضی، قالیباف، ولایتی این کار رو میکردن همین تو توی این فضای اشراقیت هزار تا تف و لعنت نثارشون نمی کردی؟ حالا هم نمیخواد توجیه کنی که اون فلان بود و بهمان. ....م به همه گفتمان و نشست و برخاستاتون. توی فیلم بلیغاتیش عمه کوچیکه ی باقری بود که داشت از کارهایی که در جلساتشون انجام دادند و طرز عمل جلیلی در ین مذاکرات حرف میزد. سرتون رو از برف در بیارین. واقعا که چه چیزهایی براتون مهمه؟ اون چی گفت این چی گفت؟ 
راستی یادت نره منتشر کنی. هرچند...
پاسخ:
سلام
ممنون!
فقط یه نکته: 
اگه پست بنده رو مطالعه میفرمودید با دقت؛ نوشتم که قرار نیست اینجا بحث سیاسی بشه، بحث نقد و نظر کارشناسی در حوزه رسانه ست.
بحث سیاسی با هم نظران خودت میکنی به ما میرسه هیچی برای گفتن نداری!!! کل فضای وبلاگت سیاسیه بعد میگی نمیخوایم سیاسی بحث کنیم. باشه بحث نکن. بحثی نداری که بکنی. 
پاسخ:
موافق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی